Knowledge Sharing sebagai mediasi Gaya Kepemimpinan Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Di Al-Banjari ZEROFAZA Grub Sidoarjo
Knowledge Sharing as a Mediating Leadership Style to Improve Learning Achievement at Al Banjari Zerofaza Grub Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.55732/UNU.TJJ.2024.02.02.4Keywords:
Knowledge Sharing, Mediating Leadership, Learning Achivement.Abstract
This study aims to 1) determine the direct effect of leadership style, 2) the full effect of shared knowledge mediated leadership style to improve learning achievement in Albanjari Zerofaza Sidoarjo grub. The research method used is a descriptive quantitative method using the PLS 3.0 analysis tool to measure the results of knowledge sharing as mediation of leadership style to improve learning achievement at Al-Banjari Zerofaza grub Sidoarjo. This research uses descriptive analysis with 40 respondents with a purposive sampling technique. The results of the study show that knowledge sharing as a mediation of leadership style to improve learning achievement at albanjari zerofaza grub Sidoarjo can be said to be quite good. Leadership style has a positive and significant influence on learning achievement through knowledge sharing at albanjari zerofaza grub sidoarjo
References
Andreas, S., & Surjani, S. (2019). Pengaruh Knowledge Sharing terhadap Kinerja Karyawan Perusahaan Milik Pemerintah. 5(3), 46–57.
Astuti. (2021). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Demokratis Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja Guru terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik SMP. 10(2), 181–198.
Azeti, S., Mulyadi, H., & Purnama, R. (2019). Peran motivasi belajar dan disiplin belajar pada prestasi belajar mata pelajaran prakarya dan kewirausahaan. 4(2).
Dikdaya, J. I. (2020). Pengaruh Pemahaman Knowledge Sharing terhadap Prestasi Mahasiswa yang Melaksanakan Praktek Pengalaman Lapangan ( Studi pada Mahasiswa STKIP Nasional Padang Pariaman ). 10(April), 78–85. https://doi.org/10.33087/dikdaya.v10i1.161
Dr.ir.paul Lumbantobing, M. en. (2011). manajemen knowledge sharinng berbasis komunitas (Vol. 21, Issue 1). http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM/article/view/2203
FAJRI, Z. (2019). Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Sd. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 7(2), 1. https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v7i2.478
Fitriyana Mawarni. (2019). Kata Kunci : Model Pembelajaran Mencari Informasi, Prestasi Belajar. 9(2), 1–14.
Hair, J. F., Risher, J. J., Sarstedt, M., & Ringle, C. M. (2019). When to use and how to report the results of PLS-SEM. European Business Review, 31(1), 2–24. https://doi.org/10.1108/EBR-11-2018-0203
Hanum, L. (2020). Analisis Strategi Pembelajaran Active Knowledge Sharing dan Ceramah Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam. Fitrah: Journal of Islamic Education, 1(1), 36–54. https://doi.org/10.53802/fitrah.v1i1.5
Hasnawati, Sapiri, M., & Ruslan, M. (2021). Gaya Kepemimpinan Dan Peningkatan Kinerja.
Jaya, N., Mukhtar, A., & UA, A. N. A. (2020). Gaya Kepemimpinan Dan Motivasi, Pengaruhnya Terhadap Kinerja Pegawai. BALANCA : Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 2(1), 35–43. https://doi.org/10.35905/balanca.v2i1.1393
Kartono. (2016). Pemimpin dan Kepemimpinan (rahmatika (ed.); 2016th ed.). pt grafindo persada.
khoe yao tung. (2018). memahami knowledge management (B. Sarwiji (ed.)). permata puri media.
larassaty. (2022). Trend Seminar Online Kewirausahaan; Kapabilitas Daya Serap Pengetahuan sebagai Mediasi Knowledge Sharing Anggota UKM dalam Menciptakan Inovasi UKM di Sidoarjo. 8(1), 75–86.
Mahfud Sholihin, D. R. (2013). Analisis SEM-PLS dengan WarpPLS 3.0 (Seno (ed.)). CV.ANDI OFFSET.
Muhibbin Syah. (2013). Psikologi pendidikan : Dengan pendekatan baru / Muhibbin Syah.
Nuraidah. (2021). Pengaruh Job Description Terhadap Kinerja Pegawai Pada Kantor Kecamatan Bajeng Kabupaten Gowa. Jurnal Manajemen Sumber Daya Manusia Eprints Universitas Negeri Makassar, 12.
Nurcahyo, S. A., & Wikaningrum, T. (2020). Peran Knowledge Sharing, Learning Organization Dan Individual Innovation Capability Terhadap Kinerja Karyawan. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 21(2), 1–25.
Permanasari, L., Pradana, K. C., Payung, D., Lampung, K. B., Sang, U., Ruwa, B., Matematika, H. B., & Pembelajaran, M. (2021). MODEL PEMBELAJARAN ACTIVE KNOWLEDGE SHARING TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA SMP THE INFLUENCE OF ACTIVE KNOWLEDGE SHARING LEARNING MODEL ON MATHEMATICS LEARNING OUTCOMES OF JUNIOR. 01(01), 1–7.
Rusdiana, J. J. dan. (2020). Buku Kepemimpinan Pendidikan 2020.pdf (pp. 38–40).
Salsabila, A. (2020). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PRESTASI. 2, 278–288.
Siswanti, Y. (2015). DENGAN KEPEMIMPINAN MANAJERIAL YANG ‘ SMART ’ DENGAN PENDEKATAN.
Suci, W., Raharjo, K., & Wulida, T. (2020). Pengaruh kepemimpinan transformasional dan budaya organisasi terhadap knowledge sharing dan kepuasan kerja oleh ketidakpuasan karyawan . Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 23(2), 379–399.
Sugiyono, P. D. (2018). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D (M. dr.ir.Sutopo. S.pd (ed.); cetakan 2).
zaiful rosyid. (2019). prestasi belajar (H. Sa;diyah (ed.); 1st ed.).