Knowledge Sharing sebagai mediasi Gaya Kepemimpinan Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Di Al-Banjari ZEROFAZA Grub Sidoarjo

Knowledge Sharing as a Mediating Leadership Style to Improve Learning Achievement at Al Banjari Zerofaza Grub Sidoarjo

Authors

  • khafid khoirul hanafi Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo
  • Ayu lucy larassaty Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo
  • Sumartik Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.55732/UNU.TJJ.2024.02.02.4

Keywords:

Knowledge Sharing, Mediating Leadership, Learning Achivement.

Abstract

This study aims to 1) determine the direct effect of leadership style, 2) the  full effect of shared knowledge mediated leadership style to improve learning  achievement in Albanjari Zerofaza Sidoarjo grub. The research method used is a descriptive quantitative method using the  PLS 3.0 analysis tool to measure the results of knowledge sharing as mediation of  leadership style to improve learning achievement at Al-Banjari Zerofaza grub  Sidoarjo. This research uses descriptive analysis with 40 respondents with a  purposive sampling technique. The results of the study show that knowledge  sharing as a mediation of leadership style to improve learning achievement at  albanjari zerofaza grub Sidoarjo can be said to be quite good. Leadership style  has a positive and significant influence on learning achievement through  knowledge sharing at albanjari zerofaza grub sidoarjo

References

Andreas, S., & Surjani, S. (2019). Pengaruh Knowledge Sharing terhadap Kinerja Karyawan Perusahaan Milik Pemerintah. 5(3), 46–57.

Astuti. (2021). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Demokratis Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja Guru terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik SMP. 10(2), 181–198.

Azeti, S., Mulyadi, H., & Purnama, R. (2019). Peran motivasi belajar dan disiplin belajar pada prestasi belajar mata pelajaran prakarya dan kewirausahaan. 4(2).

Dikdaya, J. I. (2020). Pengaruh Pemahaman Knowledge Sharing terhadap Prestasi Mahasiswa yang Melaksanakan Praktek Pengalaman Lapangan ( Studi pada Mahasiswa STKIP Nasional Padang Pariaman ). 10(April), 78–85. https://doi.org/10.33087/dikdaya.v10i1.161

Dr.ir.paul Lumbantobing, M. en. (2011). manajemen knowledge sharinng berbasis komunitas (Vol. 21, Issue 1). http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM/article/view/2203

FAJRI, Z. (2019). Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Sd. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 7(2), 1. https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v7i2.478

Fitriyana Mawarni. (2019). Kata Kunci : Model Pembelajaran Mencari Informasi, Prestasi Belajar. 9(2), 1–14.

Hair, J. F., Risher, J. J., Sarstedt, M., & Ringle, C. M. (2019). When to use and how to report the results of PLS-SEM. European Business Review, 31(1), 2–24. https://doi.org/10.1108/EBR-11-2018-0203

Hanum, L. (2020). Analisis Strategi Pembelajaran Active Knowledge Sharing dan Ceramah Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam. Fitrah: Journal of Islamic Education, 1(1), 36–54. https://doi.org/10.53802/fitrah.v1i1.5

Hasnawati, Sapiri, M., & Ruslan, M. (2021). Gaya Kepemimpinan Dan Peningkatan Kinerja.

Jaya, N., Mukhtar, A., & UA, A. N. A. (2020). Gaya Kepemimpinan Dan Motivasi, Pengaruhnya Terhadap Kinerja Pegawai. BALANCA : Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 2(1), 35–43. https://doi.org/10.35905/balanca.v2i1.1393

Kartono. (2016). Pemimpin dan Kepemimpinan (rahmatika (ed.); 2016th ed.). pt grafindo persada.

khoe yao tung. (2018). memahami knowledge management (B. Sarwiji (ed.)). permata puri media.

larassaty. (2022). Trend Seminar Online Kewirausahaan; Kapabilitas Daya Serap Pengetahuan sebagai Mediasi Knowledge Sharing Anggota UKM dalam Menciptakan Inovasi UKM di Sidoarjo. 8(1), 75–86.

Mahfud Sholihin, D. R. (2013). Analisis SEM-PLS dengan WarpPLS 3.0 (Seno (ed.)). CV.ANDI OFFSET.

Muhibbin Syah. (2013). Psikologi pendidikan : Dengan pendekatan baru / Muhibbin Syah.

Nuraidah. (2021). Pengaruh Job Description Terhadap Kinerja Pegawai Pada Kantor Kecamatan Bajeng Kabupaten Gowa. Jurnal Manajemen Sumber Daya Manusia Eprints Universitas Negeri Makassar, 12.

Nurcahyo, S. A., & Wikaningrum, T. (2020). Peran Knowledge Sharing, Learning Organization Dan Individual Innovation Capability Terhadap Kinerja Karyawan. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 21(2), 1–25.

Permanasari, L., Pradana, K. C., Payung, D., Lampung, K. B., Sang, U., Ruwa, B., Matematika, H. B., & Pembelajaran, M. (2021). MODEL PEMBELAJARAN ACTIVE KNOWLEDGE SHARING TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA SMP THE INFLUENCE OF ACTIVE KNOWLEDGE SHARING LEARNING MODEL ON MATHEMATICS LEARNING OUTCOMES OF JUNIOR. 01(01), 1–7.

Rusdiana, J. J. dan. (2020). Buku Kepemimpinan Pendidikan 2020.pdf (pp. 38–40).

Salsabila, A. (2020). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PRESTASI. 2, 278–288.

Siswanti, Y. (2015). DENGAN KEPEMIMPINAN MANAJERIAL YANG ‘ SMART ’ DENGAN PENDEKATAN.

Suci, W., Raharjo, K., & Wulida, T. (2020). Pengaruh kepemimpinan transformasional dan budaya organisasi terhadap knowledge sharing dan kepuasan kerja oleh ketidakpuasan karyawan . Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 23(2), 379–399.

Sugiyono, P. D. (2018). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D (M. dr.ir.Sutopo. S.pd (ed.); cetakan 2).

zaiful rosyid. (2019). prestasi belajar (H. Sa;diyah (ed.); 1st ed.).

Downloads

Published

2024-11-30

How to Cite

hanafi, khafid khoirul, Ayu lucy larassaty, & Sumartik. (2024). Knowledge Sharing sebagai mediasi Gaya Kepemimpinan Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Di Al-Banjari ZEROFAZA Grub Sidoarjo: Knowledge Sharing as a Mediating Leadership Style to Improve Learning Achievement at Al Banjari Zerofaza Grub Sidoarjo. TALI JAGAD JOURNAL, 2(2), 22–36. https://doi.org/10.55732/UNU.TJJ.2024.02.02.4

Issue

Section

Articles