The Influence Of Location And Cafe Atmosphere On Consumer Satisfaction In Beli Kopi Sidoarjo

Pengaruh Lokasi Dan Cafe Atmosphere Terhadap Consumer Satisfaction Di Beli Kopi Sidoarjo

Authors

  • Suprehatin Siti Romelah Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo
  • Muhammad Arif Wicaksono
  • Nazila Wiji Rochmah

DOI:

https://doi.org/10.55732/unu.tjj.2023.01.7

Keywords:

Café Atmosphere; Consumer Satisfaction; Lokasi

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of location and café atmosphere on Consumer Satisfaction at Belikopi Sidoarjo, right on Jl. Untung Surapati No. 11, Sidokumpul, Sidoarjo. The population in this study were Belikopi consumers who were 100 respondents using a Likert scale. The methodology used in this research is to use descriptive quantitative metode. Determination of the sample in this study using accidental sampling, namely anyone who happens or incidentally meets the researcher can be used as a sample. The results of this study indicate that the location variable partially has a negative effect on consumer satisfaction, while the café atmosphere variable partially has a positive effect on consumer satisfaction. But simultaneously the location and café atmosphere variables positively affect consumer satisfaction.

References

Berman, Barry dan Joel R, E. (2007). Retail Management: A Strategic Approach. (10th ed.). Pearson Prentice Hall.

Budiman, S., & Dananjoyo, R. (2021). The Effect of Cafe Atmosphere on Purchase Decision: Empirical Evidence from Generation Z in Indonesia. Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8(4), 483–490.

Chandra, T., Fandy, & Gregorius. (2012). Pemasaran Strategik. CV Andi.

Fitriyani, S., Murni, T., & Warsono, S. (2019). Pemilihan Lokasi Usaha Dan Pengaruhnya Terhadap Keberhasilan Usaha Jasa Berskala Mikro Dan Kecil. Managament Insight: Jurnal Ilmiah Manajemen, 13(1), 47–58.

Hermanto, H., Apriansyah, R., Fikri, K., & Albetris, A. (2019). Pengaruh Lokasi dan Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Konsumen pada Fotocopy Anugrah Rengat. Ekonomis: Journal of Economics and Business, 3(2), 171.

Indahsari, L. N., & Roni, M. (2022). Margin : Jurnal Bisnis Islam dan Perbankan Syariah Pengaruh Kualitas Pelayanan , Harga , Dan Lokasi Terhadap. Pemasaran Esensi & Aplikasi, 1, 52–60.

Ismail, T., & Yusuf, R. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Kantor Indihome Gegerkalong Di Kota Bandung. Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, Dan Akuntansi), 5(3), 413–423.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemen Pemasaran (A. Maulana & Y. S. Hayati (eds.); 13th ed.). Penerbit Erlangga.

Marduwati. (2022). Analisis Faktor Suasana Lingkungan Kafe Dalam Meningkatkan Kenyaman Konsumen Pada Kafe Teras Wirano Kota Makassar. Jurnal Ilmiah Bongaya (JIB), 6(2), 63–69.

Maulana, S., & Muhajirin. (2021). Analisis Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Aisy Cabang Bima. Jurnal Disrupsi Bisnis, 4(4), 372–379.

Munwaroh, U. L., & Riptiono, S. (2021). Analisis Pengaruh Cafe Atsmosphere, Kualitas Pelayanan dan Customer Experience Terhadap Repurchase Intention Dengan Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Mediasi (Studi pada Customer Malindo Corner). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Manajemen, 3(5), 2021.

Nurfalah, A. A., Zahra, S., & Tabrani, M. B. (2020). Pengaruh Kualitas Produk dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen di Kedai Kopi Mustafa85 Pandeglang Banten (Studi Kasus Kedai Kopi Mustafa85 di Pandeglang Banten). Jurnal Bina Bangsa Ekonomika, 13(02), 313–318.

Purnomo, A. K. (2017). Pengaruh Cafe Atmosphere terhadap Keputusan Pembelian Gen Y pada Old Bens Cafe. Jurnal Manajemen Maranatha, 16(2), 133.

Setiyani, U., & Maskur, A. (2022). Pengaruh Presepsi Harga, Kualitas Pelayanan, Atmosphere Cafe Terhadap Kepuasan Pelanggan. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 11(1), 323–330.

Sholihah, I. A. (2020). Pengaruh Suasana Cafe dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Konsumen di Merdeka Cafe Nganjuk. Jurnal Pendidikan Tata Niaga, 8(1), 750–756.

Sudirman, A., Halim, F., & Pinem, R. J. (2020). Kepercayaan Sebagai Pemediasi Dampak Citra Merek dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen Gojek. Jurnal Pemasaran Kompetitif, 3(3), 66.

Suhairi, Novianti, N., & Suryatna, D. (2020). Pengaruh Harga dan Suasana Cafe Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Cafe D’ Malaka Watansoppeng. Jurnal MENTASI (Manajemen Dan Akuntansi), 3(1), 67–73.

Wahyudi, N., & Lau, E. A. H. (2014). Analisis Faktor-Faktor Pemilihan Lokasi Usaha Terhadap Kesuksessan Usaha Jasa Mikro di Kecamatan Sungai Kunjang. Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, 3.

Widiyanto, I. (2008). Pointers: Metodologi Penelitian. Badan Penerbit Undip.

Yudistira, A. R. (2021). Kegiatan Komunikasi Pemasaran Coffe Shop “Sehari Sekopi” Sidoarjo dalam Menarik Minat Beli di Masa Pandemi Covid - 19. Komunikasi Pemasaran

Downloads

Published

2023-11-30

How to Cite

Romelah, S. S., Wicaksono, M. A., & Rochmah, N. W. . (2023). The Influence Of Location And Cafe Atmosphere On Consumer Satisfaction In Beli Kopi Sidoarjo: Pengaruh Lokasi Dan Cafe Atmosphere Terhadap Consumer Satisfaction Di Beli Kopi Sidoarjo. TALI JAGAD JOURNAL, 1(2), 41–55. https://doi.org/10.55732/unu.tjj.2023.01.7

Issue

Section

Articles