Peningkatan Kompetensi Kepala Sekolah Melalui Pelatihan Berbasis Data Satuan Pendidikan
Keywords:
training, competency of headmasterAbstract
The school's condition that experiences a shortage of school leaders shows inequality within a school. It is like a human body that has no head which can't regulate, control and direct the body to walk, move and will in accordance with the direction and purpose. The purpose of this research is as a mean for schools to provide prospective school leaders who are reliable, accountable and whose credibility have been tested from the training and supplies received. The research method used in this study was a literature review and the results of observations and interviews on training activities for prospective principals. The results of this study are (1) the Al-Chasanah Education Foundation has the availability of prospective school principals to fulfill school leadership; (2) There is an increase in the competence of school principals through training and adding to the scientific repertoire in leadership; (3) Competency training for school principals as a means for prospective leaders to develop their potential in identifying types and participation in learning in schools.
References
Afroni, A. (2009). Kompetensi Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Pembelajaran Dalam Upaya Peningkatan Kompetensi Guru. In Forum Tarbiyah (Vol. 7, No. 1).
Asha, L. (2021). Strategi Kepala Sekolah Dalam Mengatasi Permasalahan Pembelajaran Online di Masa Pandemi COVID 19. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(2), 79-96.
Fitrah, M. (2017). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(1), 31-42.
Hidayat, R., Ulya, H., Pakuan, D. U., Arsip, S., & Republik, N. (2019). Kompetensi kepala sekolah abad 21: Sebuah tinjauan teoretis. Jurnal Kepemimpinan dan Pengurusan Sekolah, 4(1), 61-68.
Hidayat, R., Ulya, H., Pakuan, D. U., Arsip, S., & Republik, N. (2019). Kompetensi kepala sekolah abad 21: Sebuah tinjauan teoretis. Jurnal Kepemimpinan dan Pengurusan Sekolah, 4(1), 61-68.
Julaiha, S. (2019). Konsep Kepemimpinan Kepala Sekolah. Tarbiyah Wa Ta'lim: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 6(3), 179-190.
Kadarsih, I., Marsidin, S., Sabandi, A., & Febriani, E. A. (2020). Peran dan Tugas Kepemimpinan Kepala Sekolah di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2), 194-201.
Megawanti, P. (2015). Meretas permasalahan pendidikan di Indonesia. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(3).
Nursyifa, A. (2019). Kepemimpinan kepala sekolah dalam menghadapi era revolusi industri 4.0: perspektif sosiologi pendidikan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(2).
Rahayuningsih, S., & Rijanto, A. (2022). Upaya Peningkatan Kompetensi Kepala Sekolah sebagai Pemimpin Pembelajaran pada Program Sekolah Penggerak di Nganjuk. JAMU: Jurnal Abdi Masyarakat UMUS, 2(02), 120-126.
Riski, H., Rusdinal, R., & Gistituti, N. (2021). Kepemimpinan kepala sekolah di sekolah menengah pertama. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3531-3537.
Sujanto, B. (2021). Pengelolaan Sekolah: Permasalahan dan Solusi. Bumi Aksara.
Sumarni, B. (2022). PENINGKATAN KINERJA KEPALA SEKOLAH MENYUSUN RENCANA KERJA TAHUNAN BERDASARKAN RAPOR SATUAN PENDIDIKAN. MANAJERIAL: Jurnal Inovasi Manajemen dan Supervisi Pendidikan, 2(4), 464-470.
Suryadi, Agus. 2016. Kinerja Kepala Sekolah sebagai supervisor dalam meningkatkan profesionalisme guru MTsN di Kabupaten Aceh Barat Daya. Vol. 4. NO.2. Jurnal Administrasi Pendidikan Pascasarjana Universitas Syiah Kuala. 22-39
Usman, H. (2014). Peranan dan fungsi kepala sekolah/madrasah. Jurnal ptk dikmen, 3(1), 1-13.
Yuliawati, Y., & Enas, E. (2018). Implementasi Kompetensi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. Indonesian Journal of Education Management & Administration Review, 2(2), 319-324.
Referensi Lain:
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi. 2020. Modul Ajar Pelatihan Perencanaan Berbasis Data Satuan Pendidikan. Disampaikan melalui Pelatihan Perencanaan Berbasis Data Satuan Pendidikan pada tanggal 5 Oktober 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Madrasah Ibtidaiyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Madrasah Ibtidaiyah memiliki hak penerbitan artikel, adapun isi konten artikel sepenuhnya menjadi tanggungjawab penulis