PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TEAM GAMES TOURNAMENT TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS IV B DI SDN SUKOREJO MATERI PECAHAN
Keywords:
Cooperative Learning Model, Team Games Tournament, Student Learning OutcomesAbstract
This study aims to describe the effect of the cooperative learning model of the team games tournament type on the learning outcomes of Class IV B students at SDN Sukorejo on fractions in mathematics. The research method used is the experimental method, in the form of a one group pretest posttest research design that is comparing pretest and posttest scores in one class which is carried out for 2 meetings. The sample in this study used purposive sampling consisting of one group, namely the experimental group which consisted of 24 students. Based on the results of the T test, it can be seen that before being given the treatment the results of the calculation of the T test showed 0.30 and after being given the treatment the results of the calculation of the T test showed 0.04, which means Asymp sig (2 tailed) is smaller than <0.05, it can be concluded that " Ha hypothesis is accepted ". So it can be said that there is an influence on the average pretest and posttest results. So there is an influence of the cooperative learning model of the team games tournament type on the learning outcomes of Class IV B students at SDN Sukorejo on fractions in mathematics.
References
Asyafah Abas, (2019) Menimbang Model Pembelajaran (Kajian Teoretis-Kritis atas Model Pembelajaran dalam Pendidikan Islam)
Sandra Ega, Dkk (2022) Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament (TGT) Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Bangun Ruang Kelas V Sd Muhammadiyah 1 Padangsidimpuan
Ghozali, Immam. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 21.
Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro, 2017.
Hadifah, dkk 2019 Model Pembelajaran Inovatif Abad 21
Heruman.2014. Model Pembelajaran Matematika. Bandung : Remaja Rosdakarya. Hidayat, (2019). 50 Strategi Pembelajaran Populer. Diva Press.
Ilahiyah, N., Yandari, I. A. V., & Pamungkas, A. S. (2019). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Pakem Pada Materi Bilangan Pecahan Di Sd. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 6(1), 49- 63.
Iwinsyah. (2020). Menakar Konsep merdeka belajar https://intens.news/menakar- konsep-merdeka-belajar/
Kepala Badan Standar Kurikulum dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan Kebudayaan Riset dan Teknologi (BSKAP) Nomor 033/H/KR/2022
Kunandar. (2013). Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013). Jakarta: Rajawali Pers.
Molstad, C. E., & Karseth, B. (2016). National Curricula in Norway and Finland: The Role of Learning Outcomes. European Educational Research Journal
,15 (3), 329-344.
Nasrudin. 2019. Penerapan Metode TGT (Team Games Tournament) Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Inggris Pada Siswa Kelas VIII di SMP Negeri 1 Bandar Baru. Jurnal Sains Riset. Vol. 9, No. 1, hlm. 56-68
Ngalimun. 2013. Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Fauziyah Hikmah Endah Nur, dkk (2020) Pengaruh Model Pembelajaran TGT (Teams Games Tournament) Ditinjau dari Kemampuan Berpikir Kritis pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar
Novalia, H., & Noer, S. H. (2019). Pengembangan modul pembelajaran matematika dengan strategi PQ4R untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif dan kemandirian belajar siswa SMA. JPPM (Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika), 12(1), 51-65.
Pardede, U. T. (2019). Penigkatan kemampuan berpikir kritis siswa melalui model pembelajaran kooperatve
Rien Anitra, (2021)Pembelajaran Kooperatif dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar
Suharsimi Arikunto, (2013) Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek TIPE TGT DI SMAN 1 BATANG TORU. Mathematic Education Journal, 2(1), 67–74.
Priansa, D. J. (2017). Pengembangan Strategi Dan Model Pembelajaran: Inovatif, Kreatif Dan Prestatif Dalam Memahami Peserta Didik. Bandung: Pustaka Setia.
Saefuddin, A. & Berdiati, I. (2014). Pembelajaran Efektif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sanjaya, W. 2016. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan.
Jakarta: Kencana.
Septia Eka Cahya Arum Lestari, dkk (2018) pembelajaran kooperatif tipe tgt (team games tournament) untuk meningkatkan hasil belajar matematika
Shoimin, A. (2013). 68 Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Ar-Ruzz Media.
Slavin, R.E. (2015). Cooperative Learning Teori, Riset dan Praktik. Bandung: Nusa Media
Solihah. 2016. Pengaruh Model Pembelajaran Team Games Tournament (TGT) Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal SAP. Vol.1, No.1.hlm 45 - 53.
Sugiyono. (2014). Statistika untuk penelitian. Bandung : Alfabeta.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
Sugiyono, (2016:75),Metode Penelitian Administrasi, Alfabeta, Bandung, 2004. Supardi, 2013. Sekolah Efektif, Konsep Dasar dan Praktiknya, PT RajaGrafindo
Persada. Jakarta: Cetakan ke1
Thobroni, 2016. Belajar dan Pembelajaran, ARRUZZ MEDIA. Yogyakarta: Cetakan II
Unaenah, E., Nurfaizah, A., Safitri, D., Rahmawati, N., Siti, R., Fatimah, N., Adinda, A. P., & Tangerang, U. M. (2020). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Pecahan Sederhana Melalui Media CD. Pandawa : Jurnal Pendidikan dan Dakwah, 2(2), 303– 318.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Madrasah Ibtidaiyah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Madrasah Ibtidaiyah memiliki hak penerbitan artikel, adapun isi konten artikel sepenuhnya menjadi tanggungjawab penulis