PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STUDENT TEAMS ACHIEVEMENT DIVISION (STAD) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA PADA SISWA KELAS V SDN TANJEKWAGIR KREMBUNG
DOI:
https://doi.org/10.55732/jls.v6i1.621Keywords:
volume of cubes and blocks, STAD, learning modelAbstract
The background in writing this research is the lack of student learning outcomes in learning mathematics with the volume of cubes and blocks. This research aims to improve student learning outcomes by applying the -type cooperative learning model Student Teams Achievement Division (STAD) in mathematics subject on volume of cubes and blocks for class V SDN Tanjekwagir. This type of research uses Classroom Action Research (CAR). The research subjects were the fifth grade students of SDN Tanjekwagir as many as 24 people. This research method uses quantitative research methods with test sheets and interview guidelines. The results showed an increase in the learning outcomes of fifth grade students at SDN Tanjekwagir after applying the Student Teams Achievement Division (STAD) cooperative learning model . This result is evidenced by the increase in the percentage of student learning outcomes in the first cycle of 58.3% which were completed and then increased again in the second cycle to 100% who were completed. Thus, the learning model used in this research was declared feasible in learning.
References
Agustyaningrum, N. dan Helen, T. S. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Mind Mapping Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP Tunas Baru Jin-Seung Batam Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal Phytagoras, 5(1), 32–37.
Ahdhianto, E., & Istiq’faroh, N. (2020). The Effect of Problem-Based Learning Models on Mathematical Problem Solving Skills in Primary Schools. Journal of Xi’an University of Architecture & Technology, 12(8), 165-71.
Arikunto, S, Suhardjono, & Supardi. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Arisandi, N.P.D. (2014). Penerapan model Pembelajaran kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan hasil belajar matematika siswa kelas III SD No.2 Benoa tahun pelajaran 2014/2015. Undiksha.
Asvio, N., Yamin, M., & Risnita. (2019). Influence of Leadership Style, Emotional Intelligence and Job Satisfaction toward Organizational Commitment (Survey at SMA Muhammadiyah South Sumatera). International Journal of Scientific & Technology Research 8 (8).
Dimyati & Mudjiono. (2013). Belajar dan pembelajaran. Rineka Cipta.
Djalal, F. (2017). Optimalisasi pembelajaran melalui pendekatan, strategi, dan model pembelajaran. SABILARRASYAD: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pendidikan , 2 (1).
Fadjar Shadiq, Pembelajaran Matematika Cara Meningkatkan Kemampuan Berpikir Siswa (Yogyakarta: Graha Ilmu, 2014):9.
Heruman. 2013. Model Pembelajaran Matematika. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Huda , M. 2014. Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran: Isu-isu Metodis dan Paradigmatis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Japa, I. G. N. dan I. M. S. (2015). Buku Ajar Pendidikan Matematika I. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha
Nuraziza, R. dan Irma, R. S. (2018). Menggali Keterampilan Creative Problem Solving yang dimiliki siswa SMP melalui Pembelajaran IPA Berbasis STEM. Jurnal Wahana Pendidikan Fisika, 3(1), 55–61.
Rahmawati, S. (2017). Pengembangan Indikator 4 C’S yang selaras dengan Kurikulum 2013 pada Mata Pelajaran Matematika SMP/MTs Kelas VIII Semester I. Jurnal Kadikma, 8(3), 21–30.
Rahmi. (2013). Menciptakan Pembelajaran Matematika yang Kreatif dan Menyenangkan. Journal Pelangi. Vol. 6 No.1 Desember 2013 (1-8)
Rostika, D. (2020). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan hasil belajar kimia. Indonesian Journal of Educational Development, 1(2), 240-251.
Rusmaini. (2014). Ilmu Pendidikan. Palembang: Grafika Telindo Press.
Setyastuti, C. S., Santoso, A. B., & Haryanti, U. (2022). Upaya guru dalam mengatasi kesulitan membaca permulaan pada siswa kelas i sdn 1 munggung, karangdowo, klaten, tahun pelajaran 2021/2022. Jurnal mitra swara ganesha, 9(1), 32-42.
Slavin, R. E. (2015). Cooperative Learning Teori, Riset, dan Praktik. Bandung: Nusa Media.
Somadayo, S. (2013). Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Sudjana, N. (2016). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Remaja Rosadakaraya.
Sukmadinata, N.S. (2010). Metode peneletian pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Sundari, F. (2017). Peran guru sebagai pembelajar dalam memotivasi peserta didik usia sd.
Sundari, H. (2015). Model-model pembelajaran dan pemerolehan bahasa kedua/asing. Jurnal Pujangga, 1(2), 106-117.
Suparsawan, I. Komang. "Implementasi pendekatan saintifik pada model pembelajaran kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan keaktifan dan hasil belajar matematika." Indonesian Journal of Educational Development 1.4 (2021): 607-620.
Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenamedia Group.
Wardani. (2002). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Universitas Terbuka.
Yanuar, Sukmawati, K. I., & Arifin, S. (2019). Penerapan model Student Teams Achievement Division terhadap kemampuan pemahaman konsep matematika siswa kelas VIII. Union.
Zakky. (2018, Maret 16). Pengertian Hasil Belajar Siswa dan Definisinya Menurut Para Ahli. Dipetik Oktober 31, 2018, dari ZonaReferensi.com: https://www.zonareferensi. com/pengertian-hasil-belajar/.
Zyngier, D., Zullig, K. J., Collins, R., Ghani, N., Hunter, A. A., Patton, J. M.. (2013). PISA 2012 results : ready to learn. Students’ engagement, drive and self-beliefs (volume III). School Effectiveness and School Improvement, 24(2)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lintang Songo : Jurnal Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.