PENGGUNAAN MEDIA PAPI (PAPAN PINTAR) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA PESERTA DIDIK KELAS III PADA MATERI BANGUN DATAR SDN TANJEKWAGIR

Nur Habibah Mutho’i1, Wahyu Maulida Lestari

Abstract


The mathematics learning in third grade on Tanjekwagir Elementary School, so far it tends to be fixed on memorizing formulas in solving problems and calculating the numbers of students who think it is difficult to solve and lack of using media learning in learning process. The purpose of this study is to increase the student activities, teacher activities and student learning outcomes using PAPI media. This study is a Classroom Action Research (CAR). Subject of this study was 30 students in third grade of Tanjekwagir Elementary School. This study used two cycles. First cycle and second cycle, which each cycle consists of two meetings. The success indicator determined if the class average has increased per cycle. The results showed that students' mathematical learning outcomes improved. This is indicated by an increase of class average from pre cycle is 33.33 to 70.43 in the first cycle, then increase again in the second cycle to 84.63. Using of PAPI media is able to increase the student activities, teacher activities and student learning outcomes in the third grade of Tanjekwagir Elementary School in Krembung.

Keywords


Learning Process, Mathematics Learning Outcomes, PAPI Media

Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi, dkk. 2015. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Arsyad, Azhar. 2013. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Astiti, Ni Putu Weda Putri. 2017. Penggunaan Media Permainan Ular TanggaUntuk Mengingkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi IPS Tema Sejarah Peradaban Indonesia Kelas V SDN Babatan 1/456 Surabaya. Skripsi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Negeri Surabaya.

Aqib, Zainal, dkk. 2008. Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru SD, SLB, dan TK. Bandung: Yrama Widya.

. . 2013. Model-Model, Media, dan Strategi Pembelajaran Konstektual (Inovatif). Bandung: Yrama Widya.

Djamarah, Bahri, Syaiful, dkk. 2014. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Hamalik, Oemar. 2016. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Heruman. 2008. Model pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Istifadah, Hidayatul. 2016. Penggunaan Media Tangram Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SD Materi Bangun Datar di MI AL-AMIN Surabaya. Skripsi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Negeri Surabaya.

Jalinus, dkk. 2016. Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group.

Karso, dkk. 2012. Materi Pokok Pendidikan Matematika. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.

Mualiawati, Lindra. 2017. Penggunaan Media Puzzle Mata Pelajaran IPS Materi Mengenal Para Tokoh Pahlawan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kelas V SDN 4 Ngadimulyo Kampak Trenggalek. Skripsi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Negeri Surabaya.

Pramatika, Hanif Ega. 2016. Penggunaan Media Puzzle Untuk Meniingkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas IV MI Mambaul Ulum Kutorejo Mojokerto. Skripsi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Negeri Surabaya.

Riayana. 2012. Media Pembelajaran. Jakarta: Direktorat Pendidikan Tinggi Islam.

Roesminingsih, dkk. 2012. Teori dan Praktek Pendidikan. Surabaya: Universitas Negri Surabaya.

Rohman, Muhammad, dkk. 2013. Strategi dan Desain Pengembangan Sistem Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.

Sadiman, dkk. 2014. Media Pendidikan. Jakarta: Rajawali Press.

Sundayana. 2016. Media dan Alat Peraga dalam Pembelajaran Matematika.

Bandung: Alfabeta.

Sanjaya, Wina. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Prenadamedia Group.

Sholikhah, Muzayyinatus. 2016. Pengaruh Bermain Kotak Bentuk Geomatri Terhadap Hasil Belajar Matematika Bangun Datar Pada Anak Autis di SLB Cita Hati Bunda Sidoarjo. Skripsi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Negeri Surabaya.

Sucahyo, Danang. 2013. Penggunaan Media Puzzle Untuk Meningkatkan Hasil Belajar di Sekolah Dasar. Tersedia:

http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian pgsd/article/view/2946/baca-artikel, diakses pada 29 April 2018.

Suprahatiningrum. 2013. Strategi Pembelajaran Teori dan Aplikasi. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Susanto, Ahmad. 2016. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.