PENGGUNAAN MEDIA MONOPOLI UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN PEMECAHAN MASALAH PADA MATERI BUMI DAN LANGIT SISWA KELAS IV SDN KALIPECABEAN CANDI-SIDOARJO

Iffa Aida Fitriah, Arie Widya Murni

Abstract


The implementation of IPA learning is still teacher-centered. The lack of use of supporting learning media in the classroom makes students do not pay attention to the teacher, when the teacher delivered the material. It has an impact on the quality of learning such as on problem solving skills. To overcome this problem is by using monopoly media, because it can attract students to learn, it study causes is learning process difficulties experienced by students. This study aims to identify teacher and student activities and problemsolving skills after using monopoly media. The subject of this research is the fourthgrade students of SDN Kalipecabean. This type of study is Classroom Action Research consisting of two cycles. Data collection techniques used are observation and tests. The data obtained by the teacher activity cycle I 66.7%, cycle II 93.34%. While the activities of students in the cycle I 63.4%, cycle II 96.7%. The results of problemsolving skills in the cycle I were 30%, in the cycle II 90%. Based on the results of the study, it was concluded that monopoly media can improve problem solving skills in earth and sky material of fourth grader of sdn kalipecabean candi-sidoarjo.

Keywords


Monopoly, Media, Problem Solving

Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi, Suhardjono, Supardi. 2015. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Arsyad, Azhar. 2013. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Astiti, Ni Putu Weda Putri. 2017. “Penggunaan Media Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi IPS Tema Sejarah Peradaban Indonesia Kelas V SDN Babatan1/456 Surabaya”. Skripsi Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Negeri Surabaya.

Aqib, Zainal, dkk. 2008. Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru SD, SLB dan TK. Bandung: Yrama Widya.

Azizah, Nur. 2012. “Penerapan Media Monopoli untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA di Sekolah Dasar”. Skripsi Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Negeri Surabaya. Vol 01 No. 02. (Online). (http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id, diakses 24 April 2018).

Djamarah, Syaiful Bahri, Zain, Aswan. 2014. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Grafura, Lubis, Wijayanti, Ari. 2016. 100 Masalah Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Harmi, Sri. 2015. Ilmu Pengetahuan Alam untuk Kelas IV SD dan MI. Solo: PT Tiga Serangkai Pustaka Mandiri.

Huda, Miftahul. 2013. Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran: Isu-Isu Metodis dan Paradigmatis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Haqiqi, Nur. 2017. “Penggunaan Media Monopoli untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Keragaman Ekonomi di Indonesia dalam Tema Indahnya Keragaman di Negeriku di Kelas IV SDN Babatan I/456 Surabaya”. Skripsi Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Negeri Surabaya.

Isrok’atun, Hanifah, Nurdinah, Sujana, Atep. 2018. Melatih Kemampuan Problem Posing melalui Situation-Based Learning bagi Siswa Sekolah Dasar. Jawa Barat: UPT Sumedang Press.

Jalil, Jasman. 2014. Panduan Mudah Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Prestasi Pustakarya.

Muhadi. 2011. Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Shira Media.

Musfiqon, Nurdyansyah. 2015. Pendekatan Pembelajaran Saintifik. Sidoarjo: Nizamia Learning Center.

Novalita, Yolanda, dkk. 2012. “MONAS (Monopoli Asli Indonesia) Sebagai Media Bermain Untuk Membentuk Karakter Anak Cinta Indonesia”. Jurnal Jurusan Ilmu Keperawatan Universitas Airlangga. (Online). (http://id.wikipedia.org/wiki/Budaya, diakses 24 April 2018).

Oktaviana, Triwulan. 2010. Ilmu Pengetahuan Alam untuk SD/MI Semester 2. Surakarta: Pustaka Nugraha.

Sanjaya, Wina. 2009. Penelitian Tindakan kelas. Bandung: Prenadamedia Group.

Sapriati, Amalia. 2011. Pembelajaran IPA di SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Slameto. 2013. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

Slavin, Robert E. 2011. Psikologi Pendidikan: Teori dan Praktik Edisi Kesembilan, Jilid 2. Jakarta: Indeks.

Sugiyono. 2017. Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Suharnan. 2005. Psikologi Kognitif. Surabaya: Srikandi.

Sujana, Atep. 2014. Dasar-Dasar IPA: Konsep dan Aplikasinya. Bandung: UPI PRESS.

Triwiyanto, Teguh. 2015. Pengantar Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Wisudawati, Asih Widi, Sulistyowati, Eka. 2014. Metodologi Pembelajaran IPA. Jakarta: PT Bumi Aksara.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.